www.snlp.ro Web analytics

Tehno-fâsul salarial. 1,2 milioane de bugetari manipulati prin diversiuni ieftine

esec 800x400

 

Premierului Ciolos nu i-a placut proiectul de salarizare a bugetarilor lucrat la ministerul muncii in dialog cu ministere si sindicate. A deranjat impactul bugetar prea mare, desi perioada de implementare a legii propusa de ministrul Ana Costea era de patru ani. A deranjat grija prea mare pentru salariul minim proiectat sa creasca progresiv minim 100 de lei anual.

Si a deranjat chiar Ana Costea care a fost denumita in cancelarie „ministra sindicatelor” si care a primit reprosuri pentru faptul ca nu se incadreaza mai mult in echipa, urmarind scopurile comune. Dar care echipa? Executivul lui Ciolos pare sa fie din ce in ce mai mult un grup de oameni care urmaresc targeturi pe suprafete mici ca si cum ar avea listute de directive date de cei care au trimis recomandari de ministri la momentul constituirii guvernului.

Maine probabil ca Ana Costea isi va inceta mandatul. Nu exista alta solutie. Ministrul muncii si-a asumat o sarcina si intelege sa o duca la capat in mod corect sau sa plece. Nu este prima data cand isi pune mandatul pe masa si este singurul ministru care nu tine de postul sau.

Insa de data asta chiar inclinam sa credem ca este „game over” in ce o priveste pe Ana Costea. Si nu ne bucuram deloc. Ana Costea sustine proiectul care genereaza un impact calculat la 31 mld lei in 4 ani de implementare sau isi va da demisia. Doamna Pruna de la justitie n-ar face un astfel de gest nici daca i s-ar cere din strada (si pare din ce in ce mai aproape acel moment).

Premierul a smuls de la ministerul muncii sarcina elaborarii salarizarii unitare si a dat-o unor pseudo-specialisti tineri si instruiti aciuiti pe la cancelarie, in care prim-ministrul isi pune toata increderea, care insa nu au timp sa aprofundeze mecanisme sociale, delicateturi sindicale ori alte dedesubturi ale legislatiei muncii. In schimb sunt indrazneti si bine ancorati in zona marelui capital. 

In acest context s-a nascut si primul avorton legislativ de mare clasa al guvernului tehnocrat aruncat afara inainte de termen, adica la doua zile de la finalizarea conceptiei, inseland asteptarile a 1,2 milioane de bugetari care asteptau o solutie la inechitatile instalate in ultimii 7 ani.

Calculele realizate in viteza pe grilele propuse nu au indicat cresteri concrete nici macar in sectoarele cu salarii foarte mici in schimb au indicat diminuari in multe alte cazuri. De asemenea, pe de-o parte se pretinde ca se decomprima anumite clase de salarizare suprapuse prin cresterea salariului minim in timp ce promovarile erau blocate, iar pe de alta parte sunt generate noi inechitati prin prevederi similare celor care au bulibasit sistemul salarial in ultimii ani. Nu omitem si alta nedreptate incercata prin proiect si anume blocarea salariului minim la 1250 de lei in timp ce salariile parlamentarilor erau dublate.

Maine in sedinta de guvern probabil ca vom ramane si fara doamne Costea si ne asteptam la o numire din zona baietilor instruiti si inregimentati corect. Cu atat mai libera va fi calea spre o noua incercare de a perpeli poate cel mai sensibil subiect al ultimului deceniu si anume eliminarea nenumaratelor acte normative care stabileau salarizarea pana in 2009 si aplicarea unei legi unitare pentru toti bugetarii.

De ce ar trebui sa ne asteptam la solutii minune de la un guvern care mai are jumatate de an de fiinta, nu stim. Mai degraba, am spune ca nu stim de ce atata insistenta sa emita ceva, orice, desi este evident ca nu se poate scoate iepurele din joben fara reactii sociale si ca este nevoie de transparenta si consultare pentru a rezolva o problema deosebit de spinoasa.

Stim doar ca vor urma alte sedinte, alte proiecte, alte incercari si inca nu avem certitudinea ca guvernul tehnocrat a inteles ca nu merge altfel decat practicand un dialog social real si manifestand transparenta fata de partenerii sociali, fara intalniri informale pe care nimeni nu le mai recunoaste sau livrari de proiecte „la cheie” cu o zi inainte de de sedinta de guvern in care se intentioneaza aprobarea lor.

Sa mai adaugam un aspect picant. A avut si ministrul justitiei o interventie in sedinta de azi de la MMFPSPV, cu referire la penitenciare. A spus doar atat: „cei din penitenciare ma urasc!”. Presedintele BNS a explicat ca de fapt nici vorba de sentimente aici si ca cel putin SNLP este poate singura structura sindicala care chiar a investit intr-un audit de sistem, identificand si asumand probleme apoi propunand solutii concrete si ca ne asteptam sa fim tratati ca parteneri sociali nu ca si inamici. Dar ce rost are…?

 

11 COMMENTS

  1. [quote name=”Maru”]Domnule Stefan este adevarat ca in perioada 20-22 aprilie 2016 la Bucuresti in fata Guvernului va avea loc un amplu mititing de protest, la care vor participa organizatii sindicale din mai multe sectoare? Va participa si SNLP ? Cred ca ar fi bine sa sa se termine cu bataia asta de joc, cu proiecte ale legii salarizarii care tot apar-dispar in presa si pe surse,tehno-fâsuri ,facandu-se un fel de abracadabra cu noi,incercand sa ne manipuleze in tot felul.In toate variantele de proiecte al legii salarizarii prezentate, in ceea ce ne priveste pe noi,angajatii din sistemul de aparare si siguranta nationala, se pastreaza o discrepanta majora intre functiile de conducere si cele de executie. Fata de Legea 284/2010, această OUG ii avantajeaza mai mult, tot pe cei care aveau salarii mai mari si sunt in functii superioare, marindu-se astfel decalajul intre cei cu functii superioare si cei cu functii de executie. Exact aceste aspecte v-au fost sesizate de colegi, in postarile facute in toata aceasta perioada. Decalajul cuantumului salarial este foarte mare in toate variantele propuse intre aceste functii de conducere si executie si nu mai vorbim de diferenta foarte mare a cuantumului salarial al celor aprox. 75-80% agenti ,subofiteri si ofteri, din toate structurile de aparare, ceea ce este absolut aberant.E clar ca trebuie sa fie diferente, insa, in limite rezonabile intre aceste categorii, tinandu-se cont de locul de munca,munca prestata,riscurile asumate,conditiile de munca,vechime in munca,pregatire,etc. De exemplu dupa parerea mea, un ofiter cu functie de executie sau de conducere poate avea salariul in plus aprox.15-35% fata de un agent,subofiter dar sub nici o forma nu e normal sa ramana asa cum ne sunt prezentate in aceste proiecte si cum se platesc in momentul de fata salariile.Coeficienti la agenti,subofiteri de la 2.50 la 2.90 maxim, cu riscuri enorme asumate,multitudine de atributii pe care trebuie sa si le asume ptr. ca nu este suficient personal si ambalate la pachet in fisele posturilor,stres,mii de ore suplimentare pe parcursul unui an ,boli profesionale dobandite,dificultati in efectuarea serviciului prin natura functiei si specificul postului, iar la ofiteri coeficienti de la 3.50 la 13 !!!,pentru ca coordoneaza,conduc, dau indicatii sau duc cate o mapa sau cate un caiet,ori facand cate o situatie. Dumneavoastra vi se pare echitabil stimati colegi ? Poate ar fi interesant stimati colegi sa va exprimati si dumneavoastra opiniile cu privire la acesti coeficineti care se aplica in prezent si ce se intentioneaza in proiectele vehiculate in presa si care ulterior aprobarii acetora, ar urma sa fie aplicate. Guvernul actual afirma faptul ca vor sa elimine diferentele salariale foarte mari intre categorii,in favoarea celor cu salarii mai mici, insa in orice varianta propusa se pare ca in cel mai fericit caz se pastreaza aceste diferente iar in unele cazuri se maresc aceste diferente, tot in favoarea celor cu salarii mari.Aici trebuie sa intervina sindicatele si sa prezinte concret si real situatia, iar daca se vor negocia anumite lucruri, sa senegocieze in asa fel incat aceste diferente salariale sa se micsoreze astfel incat cei care deja sunt platiti bine sa nu piarda nimic iar cei care au salariile mai mici sa fie crescute rezonabil astfel sa se produca o echilibrare echitabila a salariilor ambelor categorii de personal, eliminandu-se tensiunile create in decursul timpului,acest aspect ducând la o atmosfera buna in unitati,institutii si un randament mai bun al salariatilor.Dupa cum se stie majoritatea membrilor de sindicat sunt agenti si ei asteapta ca aceste aspecte sesizate sa fie solutionate de sindicat in favoarea lor .[/quote]

    Pai daca e mancatoria asta in interior, cum sa cerem din exterior sa nu intervina nimeni in structura noastra. Bai baieti, lucram in aceasi structura, cu functii diferite, pregatire diferita, responsabilitati diferite. E normal ca salariile sa nu fie la fel. La fel este peste tot. Problema este ca ne mancam intre noi, si pretindem ca cei din afara sa ne lase in pace sau cel mult sa ne ajute. Ar trebui sa intelegem ca si cei care „se plimba cu o mapa si un pix, etc” au foarte multe responsabilitati, printre care si faptul ca daca ei n-ar exista acolo, ar fi haos si fiecare ar face ce vrea, cum vrea si bineinteles plata ar fi pe masura, si sa nu mai vorbim de faptul ca au raspundere extraordinar de mare. Macar intre noi sa fie intelegere ca destul cei din afara nu ne-ar mai vrea pe nici care.

  2. Domnule Stefan este adevarat ca in perioada 20-22 aprilie 2016 la Bucuresti in fata Guvernului va avea loc un amplu mititing de protest, la care vor participa organizatii sindicale din mai multe sectoare? Va participa si SNLP ? Cred ca ar fi bine sa sa se termine cu bataia asta de joc, cu proiecte ale legii salarizarii care tot apar-dispar in presa si pe surse,tehno-fâsuri ,facandu-se un fel de abracadabra cu noi,incercand sa ne manipuleze in tot felul.In toate variantele de proiecte al legii salarizarii prezentate, in ceea ce ne priveste pe noi,angajatii din sistemul de aparare si siguranta nationala, se pastreaza o discrepanta majora intre functiile de conducere si cele de executie. Fata de Legea 284/2010, această OUG ii avantajeaza mai mult, tot pe cei care aveau salarii mai mari si sunt in functii superioare, marindu-se astfel decalajul intre cei cu functii superioare si cei cu functii de executie. Exact aceste aspecte v-au fost sesizate de colegi, in postarile facute in toata aceasta perioada. Decalajul cuantumului salarial este foarte mare in toate variantele propuse intre aceste functii de conducere si executie si nu mai vorbim de diferenta foarte mare a cuantumului salarial al celor aprox. 75-80% agenti ,subofiteri si ofteri, din toate structurile de aparare, ceea ce este absolut aberant.E clar ca trebuie sa fie diferente, insa, in limite rezonabile intre aceste categorii, tinandu-se cont de locul de munca,munca prestata,riscurile asumate,conditiile de munca,vechime in munca,pregatire,etc. De exemplu dupa parerea mea, un ofiter cu functie de executie sau de conducere poate avea salariul in plus aprox.15-35% fata de un agent,subofiter dar sub nici o forma nu e normal sa ramana asa cum ne sunt prezentate in aceste proiecte si cum se platesc in momentul de fata salariile.Coeficienti la agenti,subofiteri de la 2.50 la 2.90 maxim, cu riscuri enorme asumate,multitudine de atributii pe care trebuie sa si le asume ptr. ca nu este suficient personal si ambalate la pachet in fisele posturilor,stres,mii de ore suplimentare pe parcursul unui an ,boli profesionale dobandite,dificultati in efectuarea serviciului prin natura functiei si specificul postului, iar la ofiteri coeficienti de la 3.50 la 13 !!!,pentru ca coordoneaza,conduc, dau indicatii sau duc cate o mapa sau cate un caiet,ori facand cate o situatie. Dumneavoastra vi se pare echitabil stimati colegi ? Poate ar fi interesant stimati colegi sa va exprimati si dumneavoastra opiniile cu privire la acesti coeficineti care se aplica in prezent si ce se intentioneaza in proiectele vehiculate in presa si care ulterior aprobarii acetora, ar urma sa fie aplicate. Guvernul actual afirma faptul ca vor sa elimine diferentele salariale foarte mari intre categorii,in favoarea celor cu salarii mai mici, insa in orice varianta propusa se pare ca in cel mai fericit caz se pastreaza aceste diferente iar in unele cazuri se maresc aceste diferente, tot in favoarea celor cu salarii mari.Aici trebuie sa intervina sindicatele si sa prezinte concret si real situatia, iar daca se vor negocia anumite lucruri, sa senegocieze in asa fel incat aceste diferente salariale sa se micsoreze astfel incat cei care deja sunt platiti bine sa nu piarda nimic iar cei care au salariile mai mici sa fie crescute rezonabil astfel sa se produca o echilibrare echitabila a salariilor ambelor categorii de personal, eliminandu-se tensiunile create in decursul timpului,acest aspect ducând la o atmosfera buna in unitati,institutii si un randament mai bun al salariatilor.Dupa cum se stie majoritatea membrilor de sindicat sunt agenti si ei asteapta ca aceste aspecte sesizate sa fie solutionate de sindicat in favoarea lor .

  3. Domnule Teoroc, vreo informatiie despre data la care se tine comisia de Mutari pentru cele 10 penitenciare la care au fost scoase posturi? Multumesc

  4. Se pare ca bălăria de proiect a fost respinsă.ministra muncii trebuie sustinuta

  5. Eu nu inteleg ce mai asteptam ,trebuie sa iesim in strada acum fiindca altfel o sa fim calcati in picioare.

  6. (editat)
    Cate gafe trebuie sa mai comita (editat) pentru a remaniata?
    Trebuie sa distruga tot ce au reusit sa fac bun fostii ministrii ai justitiei?
    Domnule Ciolos sunteti complice cu asemenea (editat), luati atitudine sau sunteti setat sa distrugeti tara asta?
    Asa ati fost format la Bruxeles?

  7. Cindva am iesit in strada si am strigat „Arafat Roman adevarat”
    Poate ca nu ar strica nici de aceasta data sa sa iesim si sa sustinem un om capabil si realist de care tara are nevoie si care nu serveste doar grupuri de interese precum varza de Bruxell

  8. Ce putem face sa nu mai ajungă nici traducătoare la parlamentul european,sa stea în halat cu nepotii,ar face un serviciu mai mare societății românești dacă ar rămâne bona aici.

  9. Banuiesc ,sper,ca acest rahat de proiect nu o sa fie promovat pe sest fara consultari cu sindicatele.Daca Ana Costea isi da demisia noi de ce nu iesim in strada sa o sustinem? Si aici ma refer nu doar la sindicatele din sistemul nostru…Trebuie o reactie sindicala rapida si in forta sa aratam ca suntem aici si ca nu se pot pune cu noi. Vor demonstratii? Sa le aratam noi ce inseamna! Iar editata aia de (editat :))

  10. „Cei din penitenciare ma urasc!” Spune Pruna, „doamna” Pruna… Pai probabil si-a atins obiectivul si spune treaba asta cu mandrie. Cine a pus-o pe fiinta asta ministru justitiei mare prostie a facut!!! Nu o urâm, noi doar NU O MAI VREM MINISTRU JUSTITIEI!!!!!!!!!!! 😡 😡

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)