Sindicatul Național

al Lucrătorilor de Penitenciare

Sa nu zicem "hop", dar...

Dialog social
pe marginea Proiectului Ordonantei de urgenta privind reducerea unor cheltuieli financiare

In data de 12.03.2009, incepand cu ora 13, la sediul MMFPS a avut loc o noua runda de negociere pe tema proiectului de ordonanta care reduce sau elimina anumite sporuri sau alte drepturi salariale.

Initiatorii proiectului au pus la dispozitia participantilor un document suplimentar sub forma de tabel reprezentand o comparatie intre texte din acte normative in vigoare, prevederile art. 1-5 din varianta de proiect initiata de MMFPS si in final o noua varianta propusa pentru articolele mentionate, in urma dialogului desfasurat in cadrul sedintelor anterioare.

Fiecare dintre articole, atat cele din tabelul suplimentar cat si restul articolelor din proiect, au fost dezbatute, ajustate, corectate sau dupa caz eliminate ori lasate in discutie dupa cum vom arata in prezentul material.

Inca din startul sedintei dl. Secretar de stat Mocanu V. din cadrul MMFPS a anuntat ca este foarte mare nevoie de consens, existand doar 2 variante - consens sau divergenta, in functie de acestea urmand sa decida Guvernul care va aproba proiectul. Se arata ca nu se cunoaste exact sub ce forma va fi aprobat acest proiect; poate fi ordonanta de urgenta, lege sau document asumat. Se va decide ulterior.

Esenta se declara ca este urmatoarea: avand in vedere ca toate bugetele ministerelor au fost aprobate cu o reducere de 20% (taierile s-au facut in majoritate la cheltuieli de personal) fata de necesarul estimat de MFP (nu fata de ceea ce s-a solicitat), acest procent redus din bugete nu se va putea adauga de acolo de unde nu exista. Doar o minune ne poate face sa speram la rectificari pozitive. Prin urmare, spun reprezentantii Guvernului, nu exista decat 2 variante – fie diminuam veniturile, iar pentru acest lucru este necesar un instrument (proiectul in dezbatere), fie reducem personalul in lipsa unui instrument care sa ne permita sa reducem cheltuieli din alte parti. Se sustine ca nimeni nu doreste sa se ajunga la disponibilizari avand in vedere faptul ca descresterea numarului de salariati va afecta fondul de pensii, dar si alte aspecte economice.

Reprezentantii MFP sustin ca exista un numar de 1.300.000 de posturi ocupate in sistemul bugetar si ca proiectele au fost construite numai dupa ce au fost blocate posturile vacante. Sindicatele sustin contrariul, anume ca, la fel ca in anii precedenti, bugetele se calculeaza la numarul total de posturi, inclusiv cele vacante.

Au mai fost purtate si alte discutii legate de anumite principii, urmand sa reamintim o parte dintre acestea in enumerarea articolelor si alineatelor proiectului:

Art. 1 se reformuleaza fara modificari de fond; in varianta initiala de proiect se propunea abrogarea Legii nr. 490/2004, iar in varianta convenita azi acest act a fost doar modificat astfel cum s-a convenit cu sindicatele.

Art. 2 se mentine.

Art. 3 sufera si el modificari de forma si se opteaza, conform dialogului anterior, pentru modificarea Legii nr. 339/2007, in loc de abrogarea art. 10 din lege asa cum figura in proiect. Propunerile sunt unanim acceptate.

Art. 4 se mentine.

Art. 5 se modifica similar art. 1 si 3 in sensul ca se renunta la abrogarea art. 7 din Legea nr.

Art. 6 (salariul de merit) ramane in discutie pana luni. Sindicatele cer in unanimitate eliminarea articolului. Initiatorii proiectului solicita propuneri constructive si insista sa nu se finalizeze in sedinta de azi. Se vor cauta alternative, in ideea de a nemultumi cat mai putini salariati.

Art. 7 (premierea) ramane in discutie pana luni. Sindicatele cer in unanimitate eliminarea articolului. Se accepta ca fondul de premiere trebuie constituit, acest lucru nefiind la latitudinea angajatorului ca si vocatie. Este o obligatie. Problema o constituie insuficienta bugetara. Se cauta solutii.

Art. 8 (orele suplimentare) se elimina - orele suplimentare se vor plati. (Codul muncii nu se poate modifica prin OUG) cu conditia ca pana luni sa se identifice un text care sa solutioneze problema gestionarii corecte a timpului suplimentar de lucru, pentru evitarea favorizarii unor salariati cu relatii care sunt trecuti la ore suplimentare in mod nereal.

Art. 9 (sporul de „antena”) se reformuleaza pana luni cand va participa la sedinta si un expert in acest domeniu. Sindicatele cer eliminarea articolului. Se urmareste identificarea unei formulari menita sa conduca la evitarea masuratorilor/determinarilor exagerate realizate de institutii neabilitate. Sindicatele arata ca existenta unor determinari facute de institutii care nu au aceasta competenta nu trebuie sa duca la eliminarea sporului. Reprezentantii MMFPS accepta aceasta parere. Sporul se va pastra; reformularea articolului va urmari doar sa precizeze ce institutii vor fi autorizate sa faca masuratorile.

Art. 10 se mentine.

Art. 11 (indemnizatia de conducere) se reformuleaza pana luni pe baza unui punct de vedere care se va elabora de MJLC si care va lua in calcul necesitatea distingerii intre functionari publici si personalul contractual precum si aspecte din aquis-ul comunitar. Participantii iau act de informarea facuta de un reprezentant al Guvernului, legata de incercari similare facute in trecut de alte state europene (Marea Britanie, etc.) in scopul de a regla nivelul indemnizatiei de conducere in functie de evaluarea performantelor, incercari esuate avand in vedere ca pentru functia publica nu se poate evalua in mod real performanta atat timp cat, in general, atributiile sunt tehnice si limitate (eliberare de avize, completare formulare, etc.). In plus, dupa ce a luat o masura similara, Marea Britanie s-a ales cu obligatia de a infiinta o agentie separata competenta sa realizeze o evaluare reala, deoarece forurile europene au stabilit ca angajatorii nu sunt capabili sa analizeze ei insisi gradul de performanta, din risc de subiectivitate. Prin urmare majoritatea statelor care au introdus aceste criterii de performanta au renuntat la ele ulterior.

S-a mai discutat despre faptul ca o privire obiectiva asupra situatiei va releva faptul ca majoritatea sporurilor si indemnizatiilor sunt procentuale marind discrepanta intre salarii si, in plus, se constata o crestere a numarului de sporuri la cei cu salarii mai mari care, implicit, ocupa functii mai importante.

Art. 12 se mentine.

Art. 13 (viza C.F.P.) se reformuleaza pana luni. Sporul se va elimina doar in cazurile de incompatibilitate, urmand a se stabili acestea.

Art. 14 se mentine.

Art. 15 se reformuleaza pana luni. Sporul pentru limbi straine se va acorda doar pentru cunoasterea si folosirea unei limbi rare.

Art. 16 se mentine.

Art. 17-19 (sporuri pentru comisiile de disciplina,concurs si paritara) se reformuleaza pana luni. Se va acorda un spor de 1%.

Art. 20 ramane in discutie pana luni.

La acest articol, in special la alin. 2) s-a inregistrat cea mai acuta divergenta.

(1) Ordonatorii principali de credite au obligatia de a se incadra in limitele de cheltuieli cu personalul, asa cum sunt acestea prevazute in legea bugetara anuala.

(2) In cazul in care prevederile prezentei ordonante de urgenta nu sunt suficiente pentru incadrarea in limitele de cheltuieli cu personalul, aprobate, fiecare ordonator principal de credite are obligatia ca in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sa ia toate masurile necesare pentru incadrarea in limita cheltuielilor de personal aprobate in conditiile legii.

Practic mentinerea acestui articol anuleaza toate eforturile de eliminare a unor reduceri de sporuri, avand in vedere ca bugetele au fost aprobate deja fara anumite articole (prime, plata orelor suplimentare, salarii de merit, etc.), iar acest alineat permite ordonatorilor sa nu faca nimic pentru a indrepta situatia, justificand suprimarea unor drepturi.

Sindicatele au cerut vehement eliminarea alin 2) din art. 20. Reprezentantii MMFPS au spus ca acest lucru ar putea genera disponibilizari si ca este imperios necesara identificarea unei solutii consensuale.

Art. 21-23 (sporuri pentru cadre didactice) se elimina.

Urmatoarea sedinta a fost stabilita pentru data de luni 16 martie 2009 la ora 15, urmand sa beneficieze de prezenta Ministrului Muncii care doreste sa participe la discutia menita sa clarifice ultimele divergente, in scopul finalizarii proiectului.

 

Stefan Teoroc si Mihaela Neacsu - delegati B.N.S.

 

Acest articol a fost arhivat. Din acest motiv, nu puteți posta comentarii noi.

Google Translate

Cauta in site

  • Ștefan Teoroc 19.09.2017 13:20
    de ce te-ar interesa castigul fara norma de hrana?!

    Read more...

     
  • acces 19.09.2017 11:42
    de asemenea cat ar cistiga fara norma de hrana un agent operativ cu ...

    Read more...

     
  • acces 19.09.2017 11:41
    Buna ziua , Sem ami scot posturi la concurs in lunile urmatoare (octombrie ...

    Read more...

     
  • Ștefan Teoroc 19.09.2017 10:51
    Este adevar in ce spui dar operativul inseamna 80% din personal. Cand este ...

    Read more...

     
  • politist de penitenciare 19.09.2017 10:47
    Pai,da,mai sunt f.putine disponibile in operativ fiindca nepoteii,fratii ...

    Read more...

Google AdS