www.snlp.ro Web analytics

Raman sau plec? Despre pensii si ceva salarii

ddb694922d0a74ba2488b51a9238bf87a73fe3daData de 15 septembrie a devenit deja o linie de finiș pentru multi alergatori spre o pensie calculata fara plafonare la salariul net. Dar ce urmeaza si ce repere ar trebui sa avem atunci cand luam o decizie? Aparent, la data de 15 septembrie 2017 pensiile militare de stat sunt dinamitate. In realitate nivelul pensiilor va cunoaste mi degraba o cadere dupa care va urma o crestere mai mare decat nivelul din care a pornit scaderea.

Stim ca noul sistem de salarizare este partial neclar si oarecum utopic, multi dand din mana a lipsa de speranta cand incercam sa explicam ritmul cresterilor preconizate. Dar trebuie macar la suprafata sa stim ce urmeaza. Sigur ca exista in permanenta riscul de blocaj economic si deci financiar dar dincolo de ce vedem in media (ba crestere, ba blocaj, de nu mai stii ce sa crezi), la intalnirea derulata recent intre premier si sindicatele din penitenciare, Mihai Tudose a afirmat ca exista resurse pentru tot ceea ce a fost planificat.

Stim ca afirmatia de mai sus trebuie citita corect. Sigur ca exista resurse daca plafonam pensii, crestem taxe contributii si impozite si luam tot felul de astfel de masuri in contrapondere. Insa sa ramanem pe cat posibil pe subiectul pensii si salarii intrucat nici nu stim exact si nici nu am reusi sa rezumam in trei paragrafe, tot ceea ce urmeaza sa se intample in Romania in urmatorii ani.

In urmatorul articol vom detalia cu privire la salarii si cum vor evolua acestea pana in 2023. Dar sa luam de bune, pentru inceput niste valori inca neexplicate, ca sa ajutam pe cat posibil unor decizii pe care fiecare trebuie sa le ia in planul pensiei sau sa calmam anumite spaime in legatura cu un viitor dezastruos. 

La momentul de fata, evitand o intrare in filozofii cu baze de calcul si procente, luam ca exemplu un agent si constatam ca o pensie calculata in conditii fericite (vechime, sporuri, majorari) poate urca usor peste venitul pe care respectivul agent il primea lunar, incluzand absolut tot deci si norma de hrana. Asta pe scurt si ca extrema. Dar un astfel de venit in prezent nu poate urca la 1000 de euro cu tot ceea ce ar intra pe cel mai fericit fluturas de agent din sistem.  

Din perspectiva salariala, pana la 31.12.2017 salariile raman pe loc (cu inca o crestere de 10% pentru care ne zbatem la acest moment). Din ianuarie 2018, la salariul in plata se mai adauga 25%, apoi incepand du 2019, timp de 4 ani se acorda cate un sfert din diferenta dintre salariul conform legii-cadru si salariul in plata. Vorbim de salarii de baza, adica de functie in cazul nostru. Iar in 2023 se vor aplica coeficientii din grile. Dar care ar fi oare un salariu de functie pentru un agent in 2023?

Pai este simplu. Deschidem legea, ne uitam la coeficienti si inmultim cu 2500 de lei cat este preconizat salariul minim la aea data. Apoi adaugam gradatia (vechimea) si rezulta noul salariu de functie care este de fapt baza pentru grad, gradatie, indemnizatii de conducere, toate sporurile si majorarile care se vor acorda, chiar in procent limitat.

Sa spunem pe scurt ca un astfel de salariu de functie pentru un agent cu vechime maxima, este de 5000 de lei, la care mai adaugam 30% sporuri, ceva majorari si norma de hrana. Dar sa ne gandim la plafonarea pensiilor in raport cu salariul net. Daca in prezent salariul net fara norma de hrana este de vreo 2500 de lei, iata ca in 2023 acesta poate fi de 7000 de lei. Asta pe scurt.

Ca si concluzie, avem o perioada mai trista pentru pensii, intre data de 15.09.2017 si ianuarie 2023, dar pe masura ce avansam spre 2023, tristetea scade, odata cu cresterea progresiva a salariilor. Mai pe scurt, daca sunteti in categoria celor care „vor fi scosi la pensie de calculator” imediat dupa 15.09.2017 inainte chiar si de luna ianuarie 2018, faceti tot posibilul sa iesiti la pensie pe sistemul de calcul in vigoare acum!

Daca aveti timp, din perspectiva limitei de varsta, sa prindeti majorarile salariale care se vor aplica progresiv (cat mai multe dintre acestea), atunci venitul net nu va mai constitui un plafon care sa sperie intrucat va creste considerabil. Ce ar mai fi de adaugat? Poate faptul ca pensiile nu se actualizeaza cu cresterile salariale, dar asta deja am inteles cu totii. Si poate riscul ca si acest sistem de calcul al pensiilor care intra in vigoare cu 15.09.2017 sa fie modificat. 

 

29 COMMENTS

  1. proiectul a fost scris / este in curs de avizare la mj / suntem pe ea / informam

  2. Parerea mea e ca nu trebuie sa va faceti griji. In OUG se vorbeste despre aplicarea noilor reguli incepand cu data de 15 septembrie 2017, data la care vor fi deschise drepturi la pensie pentru cei ce depun cerere ulterior acestei date. In niciun caz nu se poate aplica regula unui pensionar care are deja pensie stabilita. Cat despre neconstitutionalitatea OUG, parerea mea este ca va fi respinsa in procedura parlamentara. Daca o sa fie alta lege cum spun ai nostri alesi, deja e de domeniul trecutului…

  3. Da, stim toti de problema cu contributiile si exista intr-adevar teoria ca majorarea de 25% va fi data exact ca sa echilibreze pierderea pe linia contributiilor, cresterea reala si finala fiind greu perceptibila / inclusiv astazi am discutat la MFP aspectul / nu este cea mai mare dintre probleme / bugetul Romaniei este destul de intins / insa nu putem decat sa speram ca se vor opera toate cresterile preconizate pentru implementarea legii-cadru / supape au fost asigurate in laboratoarele pesediste / asta ca sa nu dam toata vina pe Darius Valcov / desi… / vom vedea asta in legile care se vor emite

  4. In acest articol se face referire la o marire de 25 % in ianuarie 2018,dar realitatea este alta adica o marire de vreo 2 procente pentru ca restu revine in bugetul statului sub forma de taxe in urma transferului obligatiilor angajatorului la angajat–asta cu marire de 25 % ianuarie este manipulare pentru ca in buzunar nu primim nimic in 2018,iar pana la aceasta data mai este foarte putin vedem cine are dreptate-in concluzie nu are rost sa discutam de mariri care nu exista efectiv-marirea asta fizic nu o sa existe in buzunarul fpss.
    Sa dea DUMNEZEU sa ajungem in 2023 sa avem pensii decente ca nimeni nu doreste raul acestui sistem unde unii dintre noi avem deja vreo 20 ani si alta situatie nu avem decat sa acceptam realitatea.

  5. [quote name=”Ștefan Teoroc”]Nu a castigat nimeni compensatorii in sensul de plata in prezent ci la momentul in care s-ar reactiva dreptul la un momentdat, altfel, in lipsa unei sentinte, eventuala reactivare a comepnsatoriilor ar produce efecte doar pentru viitor. Insa, asa cum vedeti, perspectivele de reactivare sunt ca si nule[/quote]

    Da la majoritatea castigurilor era prevazut ca se acorda la disparitia suspendarii dreptului,dar am vazut hotarare definitiva in care nu era specificat acest lucru nu mai stiu exact nr hotararii,era de CA Bucuresti, dar o caut.

  6. Nu a castigat nimeni compensatorii in sensul de plata in prezent ci la momentul in care s-ar reactiva dreptul la un momentdat, altfel, in lipsa unei sentinte, eventuala reactivare a comepnsatoriilor ar produce efecte doar pentru viitor. Insa, asa cum vedeti, perspectivele de reactivare sunt ca si nule

  7. Buna ziua. Dle Stefan spuneti-mi in ce baza mai solicitam ajutorul la pensionare (acele compensatorii prevazute in functie deanii vechime) pt ca in noua lege a salarizarii nu sunt prevazute. In L284 era prevazut la art 20 din anexa VII. Cei care au dat in judecata le-au castigat,dar aveau o baza legala sa le ceara. Iarasi au cazut pensionarii de fraieri. Toti ne zbatem pt prezent si nune mai pasa de ce va fi,dar indifetent de situatie din pacate toti vom ajunge la pensie si atunci va fi prea tarziu pt anumite demersuri.

  8. halal tinta 🙂
    un ofiter din aparare va avea o treime din salariul unui medic

  9. Dnu Stefan si dragi colegi va rog nu mai folositi sume si cifreintrucat sunt atatia oameni revoltati pe noi chiar din siguranta nationala.Sunt agent si e normal sa imi doresc majorarile care sper ca vor urma cat si o pensie cel putin la nivelul colegilor care au iesit deja in aceasta perioada, insa va rog din suflet nu mai folositi sume de calcul, folositi procentele si atat.Cei interesati isi pot face cu fluturasul in fata singuri calcule pt viitor.Devenim o tinta pt prea multi tot punand in comentarii sume reprezentand salarii sau pensii.Toate cele bune va doresc.

  10. Buna domnule Stefan. Pot iesi la pensie cu data de 01-09-2017 daca sunt nascut in aprilie 1970 lucrez in sistem din 1993 luna august si am 4 ani afara in grupa 1? Multumesc.

  11. paznic – salariul de merit este in suma compensatorie in salariul tuturor

    laurentiu – in 2011 a crescut contributia pentru pensii insa netul nu a fost afectat; L285/2010 a inclus acest tip de prevedere:

    [quote]Art. 5
    (1) Pentru personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se majoreaza valoarea soldei lunare/salariului lunar, determinata potrivit prezentei legi, astfel incat majorarea cotei contributiei individuale de asigurari sociale de stat, stabilita prin legea care reglementeaza sistemul unitar de pensii publice, [b]sa nu conduca la diminuarea sau cresterea venitului net[/b] realizat lunar din solde/salarii de aceste categorii de personal.
    [/quote]
    Am exprimat temerile cu privire la diminuare net inclusiv in comisia de munca din camera deputatilor iar presedintele acestei comisii, adrian solomon a spus ca efortul nu trebuie resimtit de angajati ci de angajatori. Vom vedea cum este gandita treaba acum, evident ca suntem atenti la asta!

    un pensionar – se poate deschide actiune in instanta si apoi merge pe neconstitutionalitate / pe OUG 57 au fost depuse multiple exceptii de neconstitutionalitate insa in planul mentionat de dvs nu exista decizii favorabile

  12. Sunt un pensionar al ANP din anul 2006. Stiu ca din pacate nu aici este locul in care ar trebui sa-mi expun punctul de vedere dar cred ca prezinta interes si pentru cadrele active. Ma refer la Ordonanta 57/2019. Mie mi se pare profund neconstitutionala si nu inteleg de ce nu este atacata din acest punct de vedere.
    Sunt unul dintre cei care nu a depus cerere de recalculare si in consecinta imi va fi recalculata pensia conform veniturilor obtinute in ultimele 6 luni in care am activat. Ordonanta nr. 57/2017 este discriminatorie, impartind in doua categorii pensionarii ale caror pensii sunt recalculate in baza legii 223/2015. Este vorba de cei ale caror pensii au fost sau vor fi recalculate pana la intrarea in vigoare a ordonantei 57/2017 (15 septembrie), ii voi numi categoria intai, si cei ale caror pensii vor fi recalculate ulterior, numindu-i categoria a adoua. Pentru prima categorie, nu a existat limitarea impusa de Art. 60, modificat de ordonanta 57/2017, care prevede pentru cei din categoria a doua ca „pensia neta nu poate fi mai mare decat media soldelor….”. Concret, pentru cei carora nu li s-au recalculat pensiile pana la data de 15 septembrie, recalcularea va fi diferita fata de cei cu pensia deja recalculata. Dovada acestui rationament este faptul ca pentru cei care au depus sau vor depune cereri de pensionare pana la data intrarii in vigoare a ordonantei 57/2017 a fost introdus Art. VIII care precizeaza clar faptul ca pentru acestia, cererile de pensionare „se solutioneaza conform normelor legale existente la data deschiderii drepturilor de pensii”. Era absolut necesar un articol asemanator si pentru cei ale caror pensii nu au fost recalculate inca. In absenta unei astfel de exceptii, legea 223/2015 va impune limitarea pensiilor la media veniturilor pe cele 6 luni luate in calcul pentru cei ale caror pensii nu au fost inca recalculate. De aici discriminarea facuta in cadrul unei categorii de pensionari : cei cu pensii deja recalculate si cei ale caror pensii se recalculeaza dupa intrarea in vigoare a Ordonantei 57/2017.
    Va rog, daca se poate, un punct de vedere. Va multumesc!

  13. [quote name=”Ștefan Teoroc – Mobil”]Bogdan – am zis clar, cine poate ieși acum, sa iasă! Dar cei care nu îndeplinesc condițiile nu trebuie sa dispere ca pensiile militare au dispărut. Exista speranțe pentru pensii decente și in viitor. Este datoria nostra sa explicam. Nu am adăugat nimic de la noi. Scopul articolului este sa evidențieze in primul rând riscul perioadei dintre 15 sept 2017 și primele 3 serii de creșteri (10% acum, 25% ian 2018, și 1/4 din dif fata de grila in 2019). Desi dacă este sa luam doar creșterea din Ianuarie anul viitor – va creste practic cu un sfert referința de plafonare a pensiei respectiv salariul net[/quote]
    Cred că aici greșiți puțin, având în vedere că, creșterea de anul viitor nu se va face decât la brut, cei 25 % ce vor reprezenta trecerea contribuțiilor la salariat, va afecta decât în mică măsură salariul net.
    Așa că nici vorba de creșterea pensiilor cu 25 de procente începând cu anul viitor.

  14. Dan – toti avem aceleasi temeri, insa daca este sa fim sinceri cu noi, cu acest 10% pentru care luptam, daca adaugam si salariul de merit, iata 30% veniti in plus fara macar sa ii fii urmarit initial, fara ca legea noua sa produca macar un efect concret in ce ne priveste. Legea ESTE IN VIGOARE. Ea a anulat grilele de salarii din administratia locala si produce si alte efecte in sine. Insa aplicarea ei este etapizata (art 38). Normele sunt in curs de emitere insa aici vom avea o alta poveste interesanta cu procentul de sporuri plafonat la 30%. Vom explica

    Salariu de merit luat de aceeasi oameni mereu, restul…
    Vezi Rahova.

  15. Un agent – in planul calculului pensiei nu s-a a schimbat absolut nimic; practic si dupa 15 sept se va calcula pensia la fel utilizand aceeasi baza de calcul; dupa ce va fi realizat calculul, daca cuantumul pensiei rezultate depaseste salariul net (si in mod clar depaseste), pensia in plata va avea valoarea salariului net (media pe cele 6 luni)

    Dan – toti avem aceleasi temeri, insa daca este sa fim sinceri cu noi, cu acest 10% pentru care luptam, daca adaugam si salariul de merit, iata 30% veniti in plus fara macar sa ii fii urmarit initial, fara ca legea noua sa produca macar un efect concret in ce ne priveste. Legea ESTE IN VIGOARE. Ea a anulat grilele de salarii din administratia locala si produce si alte efecte in sine. Insa aplicarea ei este etapizata (art 38). Normele sunt in curs de emitere insa aici vom avea o alta poveste interesanta cu procentul de sporuri plafonat la 30%. Vom explica

  16. Legea 153/2017 produce efecte cu 1 ianuarie 2018– momentan nu exista norme de aplicare.

  17. Dupa cum afirma analistii economico-financiari la televiziune, acel 25% va fi practic vreo 4% –– 21% fiind contributia angajatului platita de angajator.
    Pe viitor pensia va fi calcuĺata din salariul functiei de baza raportat la 12 luni din ultimii 5 ani. Inclin sa cred, ca pensia in 2023 va fi mica, opinia mea.

  18. Domnule Stefan, ne puteti spune modul de calcul al pensiilor dupa 15 septembrie? Va rog faceti o simulare daca puteti ca pe cine tot am intrebat nimeni nu stie. Va multumesc aticipat.

  19. Bogdan – am zis clar, cine poate ieși acum, sa iasă! Dar cei care nu îndeplinesc condițiile nu trebuie sa dispere ca pensiile militare au dispărut. Exista speranțe pentru pensii decente și in viitor. Este datoria nostra sa explicam. Nu am adăugat nimic de la noi. Scopul articolului este sa evidențieze in primul rând riscul perioadei dintre 15 sept 2017 și primele 3 serii de creșteri (10% acum, 25% ian 2018, și 1/4 din dif fata de grila in 2019). Desi dacă este sa luam doar creșterea din Ianuarie anul viitor – va creste practic cu un sfert referința de plafonare a pensiei respectiv salariul net

  20. Stefan, Preluați scrise și texte de lege, promisiuni deșarte ale politicienilor, înțeleg, doar ca faceți un rău celor care îndeplinesc condițiile de pensionare prin aceea ce sunteți credibili și determinați oamenii sa ia decizii greșite . Nu va fi mai bine, va fi mai rău!

  21. Este greu de crezut ca, avand o crestere economica de ~6%, un guvern, orice guvern, ar avea baza financiara serioasa pentru o crestere a tuturor salariilor cu 25% si ar reusi sa ramana si in tinta de deficit. Pana acum nicio lege a salarizarii nu s-a aplicat complet, iar legea pensiilor militare a suferit modificari peste modificari. Nu trebuie sa confundam dorintele cu posibilitatile financiare. Probabil legea pensionarii va suferi noi modificari, si conditiile vor fi din ce in ce mai proaste. E o constatare bazata pe ce s-a intamplat pana acum, nu avem motive sa crededm ca, brusc, vom avea oameni onesti si profesionisti la conducerea tarii.

  22. Toate bune si frumoase , dar sa nu uitam un lucru – toti vom fi pensionari mai repede sau mai tarziu , ne-actualizarea acestor pensii odata cu cresterile salariale îi va afecta pe toti cei ce vor deveni la un moment dat pensionari .

  23. Catalin, ianuarie 2018 va veni cu 25% altfel e dificil sa creasca salariile din sanatate integral cu martie 2018 / sigur ca exista riscuri de neaplicare, le-am mentionat

    Bogdan, nu preluam „spuse”. Explicam din „scrise”. Legea 153/2017 este in vigoare.

  24. Cu tot respectul pentru analiză, dar dacă nu am învățat nimic din promisiunile politicienilor, chiar suntem naivi. Legea salarizării în sistemul bugetar nu a respectat niciodată o perioadă aşa lungă. Bugetul nu va putea susține o asemenea creştere salarială. De aceea nu este recomandat să ne bucurăm acum de ce salarii vor fi în 2023.

  25. Nu mai preluati spusele unei neavenite ca Olguța, in 2023 ești in spital bolnav nu-ți mai folosesc banii decât sa dai la doctori :)))

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)