Sindicatul Național

al Lucrătorilor de Penitenciare

Quo vadis? Stam rau, dar ce modele de "mai bine" sa alegem?

76db6a10d66d7648f72f9684910ec1763407e28f31cd03d99a6d7e99b56aa269Atat in cadrul proiectului derulat de SNLP pe parcursul ultimilor doi ani, cat si studiind situatii si statistici europene, sau chiar sentinte, am putut sa ne dam seama ca nu exista un model perfect, fie el european sau mondial, in domeniul nostru. Nicio tara nu sta pe roze.

Mergand la extreme, mentionam din start Norvegia, o tara despre care daca spunem ca nu se confrunta cu probleme economice, nu spunem mai nimic. Norvegia are un fond de pensii private previzionat la aproape 700 miliarde dolari pentru 2015 (fostul Fond Guvernamental al Petrolului creat in 1990 si schimbat in 2006 in Fondul Guvernamental pentru Pensii). Acestia sunt bani din petrol stransi pentru viitorul Norvegiei. Din acest fond dat ca model pe tot mapamondul, doar 4% merge la bugetul de stat.

Desi cu un buget exploziv (doar excedentul fiind de 45 mld euro), Norvegia anunta taieri bugetare in 2015 si are o coada de 1300 de condamnati care isi asteapta randul la incarcerare. Pentru ca nu mai are locuri de cazare in sistemul propriu, inchiriaza penitenciarele ramase goale in Olanda, aceasta in contextul in care sistemul probational chiar functioneaza in Norvegia.

In Franta si teritoriile ei, o alta tara cu care SNLP a contruit un parteneriat puternic, exista 191 de unitati, aproximativ 70.000 detinuti si 36.000 salariati echipati intr-o tinuta croita de detinuti (deloc spectaculoasa ca sa nu ma exprim altfel). Aparent, sistemul francez este unul pe care il putem dori ca model avand in vedere compatibilitatile generale, materializate istoric (limba, legislatie etc), precum si nivelul sistemului francez. Insa, un astfel de sistem vine si cu un revers pe masura. Nu putem sa culegem doar aspecte pozitive.

Vorbind despre conditii de detentie si implicit de munca, fotografia atasata este un exemplu (click pe foto - link). Franta pierde procese pe aceasta linie si este periodic condamnata pentru conditii. Cel putin situatia din teritoriile franceze poate fi socanta chiar si pentru salariatii din Romania. Este drept ca exista si unitati ca Fleury-Merogis (cea mai mare unitate din Europa) de langa Paris, o unitate care cazeaza aproape 8.000 de detinuti in camere de maxim doua persoane, avand la dispozitie logistica, dotarile si in general resursele necesare. Dar trebuie retinut ca in Franta, anul trecut s-au produs 4000 de atacuri asupra personalului si 20 de sechestrari sau luari de ostatici. 

Tot vorbind despre Franta poate ca este relevant sa mentionam ca una dintre cele mai celebre evadari din lume s-a produs dintr-o unitate franceza de top (Fresnes, nr 2 in Franta), extractia detinutului Antonio Ferrara pe data de 12 martie 2003 fiind realizata de un comando care a mitraliat posturile de paza si a dinamitat zidurile. Prin urmare, un sistem performant este adaptat la detinuti pe masura si nu stiu daca este dezirabil un astfel de viitor pentru Romania.

Nu in ultimul rand, mai mentionam inca un sistem care a generat un partener al SNLP, respectiv Belgia, recent condamnata pentru condtiile de detentie reclamate de... un detinut roman:

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a condamnat marți Belgia la despăgubirea cu 10.000 de euro a unui fost deținut român cu titlu de daune morale și a recomandat statului belgian să ia măsuri pentru a ameliora condițiile de detenție în închisorile sale, relatează AFP.

 

"Problemele care decurg din suprapopularea carcerală a Belgiei, precum și problemele de igienă și vechimea unităților sale penitenciare țin de un caracter structural" și privesc "nu doar" situația personală a reclamantului, a precizat CEDO în textul verdictului.

Anumite acuzații ale reclamantului au fost găsite "mai mult decât plauzibile" de către instanță, care menționează în verdict că există cazuri similare în Belgia care au fost denunțate de observatorii naționali și internaționali "de mai mulți ani".

Reclamantul, Marin Vasilescu, un cetățean român născut în 1970, care a petrecut peste un an în închisoare în Belgia între 2011 și 2012, s-a plâns că a trebuit să doarmă pe o saltea așezată direct pe sol timp de mai multe săptămâni, că nu a avut mereu acces la apă și la toalete și respectiv că a avut un spațiu individual foarte redus în celulă, de mai puțin de 4 mp, timp de mai multe săptămâni.

Considerând că faptele încalcă articolul 3 al Convenției Europene a Drepturilor Omului care interzice "tratamentele inumane sau degradante", CEDO a condamnat statul belgian să-i plătească lui Marin Vasilescu suma de 10.000 de euro drept "daune morale".

 

AGERPRES/(AS — autor: Florin Ștefan, editor: Gabriela Ionescu)

In concluzie, nu putem trage nicio concluzie...  Ne consideram incepatori in uniune si ne uitam catre cei cu state vechi, insa ce vedem nu este chiar luminita de la capatul tunelului. Nu numai in cele 3 sisteme susmentionate, dar in toate cele existente, salariatii revendica conditii de munca improprii, drepturi salariale precare, iar detinutii sunt de asemenea nemultumiti si castiga procese. Cum spuneam in titlu, ramane intrebarea quo vadis? (unde mergi?) pe care sistemul penitenciar din Romania trebuie sa si-o adreseze, raspunsul fiind propria strategie la care SNLP intentioneaza sa propuna cateva amendamente esentiale, cum am anuntat si cu ocazia Conferintei INTERACT 2014, recent incheiate.

Comentarii  

0 #69 Somfy 17-12-2014 12:31
Pentru Gyani:
1. Egalizarea salariilor, ale politie Locale cu cele ale agentilor de penitenciare nu va fi posibila niciodata avand in vedere ca sistemul nostru este organizat si functioneaza ca parte a sistemului de aparare. Politia locala functioneaza ca parte a unei administratii locale care, daca la un moment dat va impune desfiintarea ei prin Consiliul local, nu va existe nicio bresa in sistemul de aparare.

2. Salariile nu au crescut si nici noi nu ne impacat cu ideea de a lasa lucrurile la voia intamplarii. Dupa cum s-a observat se incearca dezamorsarea unor drepturi, ca de exemplu dreptul de a beneficia o data-n cariera de un ajutor la construirea unei case sau cumpararea acesteia. Poate multora li se pare imposibil insa avem experienta platii zilelor de sarbatoare legala. Orice dezamorsare a unor drepturi care se reflecta in drepturi de natura baneasca va deveni un deziderat pentru SNLP.

3. Cand multi au pierdut, noi am castigat ! Sa retinem ca am reusit pastrarea a doua sporuri: fidelitatea si confidentialita tea, in conditiile in care toti in jurul nostru le-au pierdut.
Nu afirm ca in contul pastrarii acestor sporuri in continuare se vor depune armele, insa nici nu ne putem hazarda cu promisiuni sau actiuni care ne-ar putea periclita conditia actuala. In ansamblu, conjunctura politica si sociala ne tine intr-o oarecare expectativa. Eu zic ca s-a demonstrat ca atunci cand trebuie sa actionam, o facem cu dinamism si fermitate. Asa cred ca ne-am castigat si respectul administratiei si nu numai.
Citat
0 #68 Giany 17-12-2014 00:02
Domnilor care reprezentati angajatii din penitenciare, am si eu o intrebare : Salariile cand ne mai cresc si noua?? Minimul pe economie va fi de 1050 de lei, politia locala vor avea salariile ca ale noastre, au acelasi risc ca si noi? Chiar nu stim sa punem problema cum trebuie si sa obtinem o marire de salariu? Va multumesc !!
Citat
0 #67 Somfy 14-12-2014 08:22
Nea Gicule,
Filozof nu sunt pentru ca nu sunt un iubitor de intuneric. Poate un filosof, iubitor al intelepciunii. Proverbul tau este expirat in conditiile in care sunt si un iubitor al exprimarii unor opinii. Si nu numai pe net , cum o faci tu.

Ca un iubitor al exprimarii punctului de vedere si nu ca filosof, intreb: Cati dintre voi, astia care cereti aproape patologic inscriptionarea acelor inscrisuri pe tinuta, ati intervenit prin presa atunci cand ati fost numiti paznici sau gardieni la puscarie ? Cati dintre voi ati facut un mic lobby catre societatea civila prin intermediul caruia sa schimbati un pic lucrurile ? In schimb cereti, doar cereti ! Hai ca va dau eu o matrita cu "Politia penitenciara".
Citat
0 #66 Gicu 13-12-2014 18:19
draga Somfy, daca taceai filozof ramaneai, vezi ca nimeni nu este de acord cu tine....
Cu stima
Citat
0 #65 xman 13-12-2014 15:47
A.N .......P..ii .De ce nu debiteaza ei o denumire prescurtata,ins riptionata pe spatele tinutei,gen: a.n.p;m.j;pnt;p rms;sass;e.o;e. o.s;f.p.s.s ptr. p.p.l(toate inscriptionate pe spate),ar da bine ptr.europa..zim babuwe si ptr. cine mai vor ei.....ba ar,mai putea trece si un egal la titulatura....s a nu deruteze opinia publica..gardia n singur pe sectie cu vreo 300 de banditi nevinovati in toate recidivele,cu aparT central de (editat) ...salariul inghetat pana in20.. .....nu vrem noi politie penitenciara,ca ce????......A.N .P..Ii
Citat
0 #64 Ștefan Teoroc 13-12-2014 10:43
Da, s-a incasat
Citat
0 #63 eu 12-12-2014 23:33
de curiozitate a incasat cineva fabuloasa suma de 140???
Citat
0 #62 geani 11-12-2014 21:30
Dl Presedinte nu sintem nici cal nici magar sintem paznici la hoti dar cel putin plateste aceasta munca decent conform drepturilor conferite de lege ,iar privitor la ce spune Somfy dureaza foarte mult cu schimbarea dupa ture cu salopeta Nato iar orele facute la institutie se maresc.Pentru cei cu program de 8h este parfum,lumea ne cunoaste pe strada ca sintem caralii si nu policeman asa ca poate sa scrie si Rebu dar sintem si regulati si cu drepturi alterati .Cu tot respectul.ps Vezi ca in piept merg comisarii cei foarte multi din sistem crescuti ca ciupercile si nu pirlitii de agenti .
Citat
0 #61 PAZNICUL? 11-12-2014 18:22
IN MOMENTUL IN CARE ESCORTEZI DETINUTI LA INSTANTA SAU LA SPITAL SAU LA PUNCT DE LUCRU ETC, TREBUIE SA TE DEPLASEZI IN AFARA PENITENCIARULUI DECI LUMEA DIN JUR TREBUIE SA STIE CU CINE ARE DE-A FACE NU SA SE HOLBEZE DERUTATA. :o
Citat
0 #60 minerul 11-12-2014 18:14
Pe toate canalele tv se trambiteaza faptul ca, in anul ce va veni, veniturile noastre raman iarasi inghetate. D-le presedinte, oare nu ar fi momentul oportun sa le "uram" ceva melodios "alesilor"?
Citat
0 #59 Anonim 11-12-2014 17:34
Va rog sa-mi comunicati daca in anul 2015 se preconizeaza sa se organizeze examen pentru ocuparea functiilor de conducere. Multumesc.
Citat
0 #58 ion 11-12-2014 17:22
BAI somfi sa te schimbi tu inainte de a intra in serviciu si nu mai fa pe interesantu.NU E DE AJUNS CA STAM PESTE PROGRAM LA SERVICIU FARA A NI SE PLATI ORELE SUPLIMENTARE?E NORMAL SA ITI DORESTI SA AI SEMNUL DE ARMA PE UNIFORMA CA DOAR NU LUCREZI LA C.A.P-URILE COMUNIOSTE
Citat
0 #57 alex 11-12-2014 16:12
Lucrurile nu se vor schimba peste noapte, ai dreptate, un timp vom fi considerati tot paznici si gardieni dar totul are un inceput iar exemplul cel mai concludent sunt fostii gardieni publici actuali politisti locali fata de care societatea si-a schimbat opinia in scurt timp. In ce priveste inscriptionarea tinutei nu este musai sa se aplice doar echipamentului de serviciu poate usor fi aplicat si pe tinuta de serviciu
Citat
0 #56 PAZNICUL? 11-12-2014 10:19
SUNTEM SINGURII DIN SISTEMUL DE APARARE CARE NE AVEM INSCRIPTIONATA O TITULATURA PE ECHIPAMENTUL DE SERVICI. POLITISTII AU INSCRIPTIONAT POLITIA,JANDARM II AU JANDARMERIA, POLITIA LOCALA ARE POLITIA LOCALA, POMPIERII AU POMPIERI IGSU SMURD,POLITIA DE FRONTIERA, POLITIA RUTIERA, ETC.
Citat
0 #55 Somfy 10-12-2014 23:02
Nea Gicule,
Eu as propune urmatoarea chestiune: iti inscriptionez pe spate ce vrei tu legat de felul in care vrei sa fii recunoscut insa tinand cont de faptul ca e o tinuta de serviciu, ti-as impune sa o folosesti strict la serviciu, nu si pe strada. Sa vii civil la munca si sa te schimbi in tinuta de serviciu inainte de a intra in acest serviciu. Ce zici ?

Mai oameni buni, inteleg aviditatea de a fi recunoscuti si de a ne mandri cu meseria noastra, insa lucrurile nu se schimba pur si simplu peste noapte. Societatea civila deja ne stigmatizeaza, deja ne atribuie niste termeni, gen "gardian" sau "paznic". Credeti ca e atat de simplu sa schimbam mentalitatea colectiva vis-a-vis de noi? Considerati ca o simpla modificare de nume va schimba lucrurile in ce ne priveste ?

Stiu ca multora le place sa umfle pieptul pe strada atunci cand pe spatele lor ar scrie "politia penitenciara". Unii vor asta doar pentru a atrage priviri. Oare e deajuns ? E deajuns sa ma incante un chip frumos pana la afisarea un zambet fara dinti ?
Citat
0 #54 Ștefan Teoroc 10-12-2014 22:50
Alex: bravo - uite o propunere concreta; ma intrebam cand o va formula cineva. Dincolo de deranjuri intotdeauna se gaseste o iesire. Sigur ca ne-am gandit si noi la solutii de acest tip. Sunt convins ca vom gasi o sintagma menita sa ajute la identificarea corecta a profesiei. Poate fi o tema pentru perioada imediat urmatoare.

Saghi: este foarte bine sa-ti exprimi parerea; rugamintea a fost sa nu prezumi rele intentii acolo unde nu sunt.
Citat
0 #53 Saghi 10-12-2014 21:24
1) Multumesc pt. explicatiile date, referitor la decontarea biletelor de odihna.
2) Imi cer scuze, chiar nu urmaresc ceva ascuns.Eu incerc sa inteleg anumite aspecte despre drepturile noastre. Am crezut ca pentru, o buna comunicare este mai bine sa imi exprim parerea mea, sincera. Un raspuns simpu si la obiect, ar fi mult mai bun pentru mine: " Referitor la..... nu ai (sau ai) dreptate deoarece....".
Va multumesc.
Citat
0 #52 Gicu 10-12-2014 19:37
Domnule presedinte au dreptate colegi, de ce sa nu fie scris politia penitenciara pe tinuta, atunci suntem ca si inainte, gardieni de puscarie, de ce nu vrea anp sa-si schimbe denumirea ? cred ca v-ati batut degeaba , fac tot cum vor ei nu cum vor angajati, cred ca nici nu mai trebuie trimis in parlament....
Citat
0 #51 alex 10-12-2014 09:55
daca pe tinuta nu scrie, din componenta gradelor lipseste, pe legitimatie nu, atunci cu ce ma ajuta ca ma numesc politist de penitenciare? daca pe tinuta nu poate fi scris politia penitenciara (ca nu se schimba institutia ok?) dar politist de penitenciare poate fi scris?
Citat
0 #50 Ștefan Teoroc 09-12-2014 22:06
George: am mai spus, sunt de aceeasi parere si am cerut asta insistent initiatorilor proiectului, insa initiativa de schimbare a institutiei este un demers care presupune un impact bugetar mare si ar genera automat respingerea proiectului. Putem obtine acest deziderat in 2 timpi. Este important ca acest proiect sa se materializeze cel tarziu in ian-feb 2015 altfel totul este in van. Dupa schimbarea ocupatiei si modificarea corespunzatoare a COR
(www.rubinian.com/.../ ) sa putem porni la un nou drum. Daca vrem totul din prima avem toate sansele sa nu obtinem nimic si sa ramanem gardieni. Daca aceste lucruri nu sunt intelese exact iar demersurile sindicale sunt aruncate in derizoriu, ma intreb la ce bun mai facem toate astea!?
Citat
0 #49 Ștefan Teoroc 09-12-2014 21:59
Saghi:
1. decontarea biletelor inca nu are norme; acum normele sunt in faza de proiect urmand o decizie de DG ANP in acest sens. Proiectul deciziei este la un click distanta, putand fi vizualizat pe site ANP.
anp.gov.ro/.../...
2. nu am inteles exact problema repausului insa este cert ca nu se pot acorda sporuri, fiind suspendate prin lege. Se pot acorda majorari in limita bugetului, pana la 31 dec 2014 urmand ca in 2015 sa avem alta legislatie, speram mai clara.

O ultima rugaminte: evita tonul tendentios sau acuzator; este suficient sa intrebi si ma voi stradui sa ajut cu explicatii; nu suntem rau intentionati si nu avem nimic de ascuns; suspiciunile sau acuzele sunt fara rost; este adevarat ca sistemul asta dezvolta latura agresiva a personalitatii insa stapanirea de sine si tonul controlat sunt dovezi de inteligenta si maturitate.
Citat
0 #48 Somfy 09-12-2014 21:37
Pentru Saghi:
Amice, esti aici ? Hello ! Amice !
Amice, esti fpss ? Tu lucrezi sub Contract Colectiv sau Acord Colectiv ? Ce vrei sa spui mah frate ! Doamne fereasca-ma D-zeu !
Citat
0 #47 GEORGE 09-12-2014 20:12
Toata lumea isi doreste inscriptionarea tinutei sa nu mai aratam ca niste zidari si cred ca Politia Penitenciara este cea mai potrivita inscriptionare.
Citat
0 #46 Ștefan Teoroc 09-12-2014 19:36
Nu am inteles exact - se doreste modificarea institutiei sau inscriptionarea tinutei cu Politie penitenciara, chiar daca se schimba categoria profesionala si nu institutia?

Daca se doreste inscriptionarea tinutei, cum se doreste asta? In prezent exista doar o platca transparenta ascunsa pe umerii gecii, care in prezent se afla in magazii.

Ar trebui mentionat ca proiectul statutului postat si transmis in repetate randuri, este finalizat! El nu mai poate suferi modificari de fond
Citat
0 #45 alex 09-12-2014 15:55
bine punctat, la armata cei din paza au inscriptionat pe tinuta POLITIA MILITARA cu toate ca nu asa se cheama institutia in schimb la noi nu se poate, AR TREBUI sa aprofundati un pic problema, nu?
Citat

Google Translate

Cauta in site

  • Cristian Tudorache 23.07.2017 09:47
    #10 bogdan 23-07-2017 09:21 - nu doar postul sau coeficientul sunt ...

    Read more...

     
  • bogdan 23.07.2017 09:21
    Buna ziua!!!Ce se mai aude cu vestitele machete de calcul(cele 10)????tot ...

    Read more...

     
  • E4 20.07.2017 22:59
    Degeaba ti-ai cumparat telefon de 2500 de lei ca nu scrie in locul ...

    Read more...

     
  • Ștefan Teoroc 20.07.2017 21:56
    Noni, ca nou venit, nu ar trebui sa utilizezi deja astfel de exprimari.

    Read more...

     
  • noni 20.07.2017 21:54
    credeti ca puteti sa ne ajutati sau noii veniti sunt membri de sindicat ...

    Read more...

Google AdS