www.snlp.ro Web analytics

Sprijin locuinta – un drept… in linie dreapta

sprijinSprijinul acordat la cumpararea/construirea unei locuinte! In scurt timp se implinesc 3 ani de cand SNLP a inceput sa resusciteze un drept legiferat prin statut special inca din… 2004. Vedem ceva initiative in acest plan si la politie dar sub alta forma si independent de vointa MAI (un grup de parlamentari a pornit la drum pe contul propriu, ceea ce diminueaza din sanse). La noi lucrurile au fost vazute mai simplu si zicem noi, mai realizabil. Proiectul a fost gandit lung dar arata foarte… scurt. Nici nu este nevoie de multa filozofie.

Punem la dispozitia tuturor materialele primite astazi de la ANP cu rugamintea de a ne transmite urgent observatiile voastre sub forma de comentarii, mail, sms sau porumbei calatori. Acceptam orice. Data de 1 octombrie 2004 inserata in proiect are legatura cu data nasterii dreptului in discutie, respectiv data intrarii in vigoare a statutului nostru special. Aveti mai jos si o prima reactie a SNLP pe care noi o consideram fundamentala pentru succesul demersului de care ne vom tine cu dintii fiind unul dintre cele mai importante lucruri pe care le putem face pentru membrii nostri. Aveti inserate cu link-uri proiectul si nota de fundamentare.

 

Extras din proiect

 

Art. 3. Criteriile și condițiile de acordare a sprijinului pe care trebuie să le îndeplinească cumulativ un funcționar public cu statut special sunt următoarele:

  1. locuința să fie achiziționată/construită de către funcționarul public cu statut special în timpul carierei sale în sistemul penitenciar, ulterior datei de 1 octombrie 2004;
  2. funcționarul public cu statut special să fie proprietar exclusiv sau coproprietar împreună cu soțul/soția al imobilului pentru care se formulează solicitarea. În cazul în care ambii soți au calitatea de funcționar public cu statut special în sistemul penitenciar, sprijinul se acordă o singură dată, la cererea oricăruia dintre aceștia.
  3. Pentru a beneficia de sprijin, funcționarul public cu statut special trebuie să se afle în una din situațiile:
  4. să aibă deja o carieră profesională în sistemul administrației penitenciare;
  5. să se angajeze, în scris, că își va desfășura activitatea în sistemul penitenciar până la împlinirea vechimii minime în sistem, respectiv aceea de 15 ani, conform art. 2 lit. d).

 

Mesaj SNLP catre ANP (31.10.2017)

 

Buna seara tuturor

 

Inainte de o verificare atenta a intregului proiect si de eventuale observatii care pot fi facute, trimit o prima opinie fata de un aspect mult discutat anterior dar insuficient tratat in nota de fundamentare desi poate fi esential pentru un aviz favorabil pe linie de finante. Insuficienta fundamentarii unor astfel de initiative s-a dovedit neproductiva in demersuri similare anterioare cum ar fi de exemplu cel privind modificarea numarului de posturi stabilit pentru sistemul penitenciar. In speta, este vorba despre textul de mai jos, inserat in fundamentarea pe care am primit-o:

 

„Mai mult de atât, prin proiect se prevede ca modalitate de sprijin a funcționarilor publici cu statut special, acordarea unei sume de bani în tranșe lunare de câte 500 lei pe o perioadă de 15 ani, ceea ce presupune implicații financiare mai reduse în raport de modalitatea de acordare a compensației lunare a chiriei, respectiv 50% din venitul net lunar al beneficiarului.”

 

Sunt de parere ca o tratare aprofundata a impactului bugetar cu accentuarea influentei pozitive a proiectului poate facilita urgentarea materializarii proiectului sub forma unei hotarari de guvern aplicabile. In fapt, conform datelor existente (mentionez din memorie, cu aproximatie) toti salariatii care au vocatia de a primi chirie, o si primesc iar procentul acestora este de peste 70% din personal cu o medie probabila (a cuantumului chiriei), avand in vedere evolutia din ultimul timp a venitului net, de peste 1000 de lei lunar.

 

Dincolo de diferenta clara intre cunatumuri chirie/sprijin respectiv 1000/500 lei (cu varfuri de diferente mult mai mari in cazul chiriilor pentru ofiteri), retinand si incompatibilitatea dintre drepturi (care se exclud reciproc), mentionam raportarea chiriei la un venit net in crestere, fata de un sprijin in cuantum rigid indiferent de corpuri si de venitul lunar pentru ca in final sa nu omitem a sublinia activitatea drepturilor in timp. 

 

Cu privire la acest ultim aspect trebuie subliniat faptul ca uzand doar de dreptul la chirie un politist de penitenciare (anticipam denumirea) mentine si utilizeaza dreptul la o chirie variabila (functie de un venit in ascensiune) pe toata durata raportului de serviciu, pentru ca la incetarea raporturilor sa nu aiba asigurata o locuinta si nici baza legala pentru decontarea in continuare a chiriei, in timp ce beneficiind de sprijin pentru cumparare/construire locuinta, acest drept este plafonat la o suma acordata pentru o durata limitata de timp, corelat cu creditul accesat. Fara sa mai fie necesar sa mentionam faptul ca salariatul beneficiaza de o locuinta pentru care nu este nevoit sa plateasca rate pentru credite ipotecare, dupa pensionare.

 

Nu trebuie omis nici aspectul loializarii sau mai degraba fidelizarii personalului care odata implicat intr-un credit ipotecar cu sprijin bugetar primit din sistemul penitenciar pentru achitarea ratelor, va analiza mult mai profund varianta plecarii din sistem prin diferite modalitati. Suntem de parere ca toate aceste aspecte, dar si alte argumente pe linie, trebuie sistematizate corespunzator intr-un material complex care sa indice MFP si ulterior Guvernului Romaniei, impactul substantial pozitiv al hotararii atat asupra bugetului de stat (impact cuantificabil in cifre, chiar aproximative) cat si asupra stabilizarii resursei umane interne, implicit a cresterii calitatii misiunilor respectiv a serviciul public prestat.

 

Cu consideratie

 

Stefan Teoroc

Presedinte SNLP

Presedinte Federatia PUBLISIND

Vicepresedinte Blocul National Sindical (administratie publica)

23 COMMENTS

  1. Propunerea mea este ca cei care si-au achizitionat o locuinta inainte de 2004 si au o vechime de cel putin 15 ani in sistemul penitenciar, sa primeasca o compensatie egala cu 500 lei x12 luni x 15 ani….
    E aberant ce spun??

  2. Pentru cei care urmeaza sa se pensioneze nu a existat nici un ajutor de cumparare in toti acesti ani asa ca tot discriminare o sa fie indiferent -dupa ce am platit 15 ani la o casa si mai am de platit inca 15 de acum inainte nu ramane decat calea instantelor pentru discriminare si incalcarea drepturilor prevazute in statut – ce nu inteleg este dc organizatia sindicala nu deschide un proces de acest fel impotriva celor care nu aplica prevederile statutului- stiti ce o sa spuna instanta ?-O sa intrebe daca a solicitat cineva pana acum ajutor pentru cumpararea locuintei ca daca solicita primea – cum nu se stie .asa ca logic ar fi sa inregistram cereri de ajutor dupa care sa mergem in instanta intr-un proces colectiv sub directa indrumare a organizatiei sindicale . Corect sau nu ?

  3. dreptul este al tuturor angajatilor o data in cariera / asta inseamna „erga omnes” / cat timp legea nu exclude o situatie anume sau o categorie, ramane un drept al tuturor si asa trebuie vazut

  4. „cine si-a luat ”casoaie”,sa primeasca inca una???nu e corect fata de chiriasi,d-le presedinte!”-spune polițist de penitenciare.Casoaie ne-am luat pe banii nostri nu pe ai institutiei.Chiriasii sunt cei favorizati.Unii cand ne-am angajat nu am beneficiat de asa ceva.Tot noi am gresit ca am facut credit pentru a ne lua casa inainte de octombrie 2004.Acum apare ideea că avem posibilitatea sa facem un alt credit pentru a ne mai lua o casa,astfel putand si noi să beneficiem de acest sprijin de 500 de lei.Asta e o gluma si suna a DISCRIMINARE.Toti functionarii publici cu statut special au dreptul la sprijin pentru achizitionarea unei locuinte in decursul carierei ,nu doar cei care au facut acest lucru dupa o anumita data.

  5. [quote name=”politist de penitenciare”][quote name=”Ștefan Teoroc”]Referitor la data, au fost discutii ample in ANP cu specialistii de la juridic. Dreptul a aparut efectiv in statut iar legea nu poate retroactiva. Insa daca cineva a achizitionat deja o casa, teoretic asta nu elimina dreptul de a fi sprijinit o data in cariera, pentru o alta locuinta achizitionata/construita de acum incolo sa zicem. Este un drept erga omnes adica pentru toti[/quote]
    cine si-a luat ”casoaie”,sa primeasca inca una???nu e corect fata de chiriasi,d-le presedinte![/quote]

  6. Incerc sa explic cat mai sintetic. Cele doua drepturi sunt doar incompatibile dar spijinul nu sterge dreptul la chirie care se mentine activ. Alegi ce doresti. Pe langa dreptul la chirie care se mentine in plata, activam un nou drept care desi spunem ca pe termen lung va genera un impact pozitiv, pe termen scurt poate insemna o chletuiala in plus iar asta va impiedica adoptarea hotararii de guvern. Cu cat crestem impactul cu atat este mai putin probabil sa reusim sa avem un astfel de act. Decat sprijin zero la plata ratelor asa cum se intampla acum, orice aport este bun iar o suma de 1500 Euro pe an pentru 15 ani nu este de neglijat, dar mai important decat orice altceva este sa reusim sa avem un astfel de act in fiiinta, activ, aplicabil. Ulterior putem milita pentru cresterea acestei sume prin corelare cu inflatie, ROBOR, piata imobiliara, etc.

  7. [quote name=”John Doe”]Ordinul nu va aduce nicidecum un impact bugetar pozitiv, dimpotriva, unul negativ, cei 30% care nu beneficiaza de chirie, vor beneficia de 500 ron pe luna ca si ajutor pentru locuinte, iar chiriasii vor ramane cu chiriile. Nu va renunta nimeni la cel putin 1000 ron chirie pe perioada nelimitata, in favoarea a 500 ron ajutor pe o perioada de 15 ani.
    Pentru eliminarea discrepantelor intre cele 2 drepturi( chirie si ajutor pentru locuinta), acestea trebuie analizate si reglementate impreuna[/quote]
    A foarte adevarat ce zice colegul mai sus…. si inca o curiozitate ..cine a stabilit cei 500 lei si 15 ani?!…. poate ca peste 10 ani, 500 lei va fi pretul unei paini.. . eu zic ca forma actuala e gresita si trebuie sa gandim un procent din salariu. Inteleg ca toata lumea isi doreste sa beneficieze dar sa nu ne grabim sa renuntam la un drept inainte de a analiza bine situatia.

  8. Ordinul nu va aduce nicidecum un impact bugetar pozitiv, dimpotriva, unul negativ, cei 30% care nu beneficiaza de chirie, vor beneficia de 500 ron pe luna ca si ajutor pentru locuinte, iar chiriasii vor ramane cu chiriile. Nu va renunta nimeni la cel putin 1000 ron chirie pe perioada nelimitata, in favoarea a 500 ron ajutor pe o perioada de 15 ani.
    Pentru eliminarea discrepantelor intre cele 2 drepturi( chirie si ajutor pentru locuinta), acestea trebuie analizate si reglementate impreuna

  9. [quote name=”.”]De ce este fixat acel termen de 15 ani si acel cuantum de 500 de lei ? Poate unul doreste sa o achite in 10 ani ! Asta inseamna ca restul de 5 ani nu o sa mai primeasca acest sprijin ?? Mai trebuie luat in calcul si Robor-ul care isi cam face de cap in ultimele luni si acest sprijin de 500 de lei poate fii infim peste 11,12,13,14 ani ![/quote]
    De ce? Un proiect care sa fie facut pe hartie! Suma de 500 de lei e o BATAIE DE JOC!

  10. Cu ce act de proprietate se face dovada ca ai intrat in posesia locuintei? Se poate si cu act de succesiune, partaj, donatie, etc .
    Consider ca trebuie eliminata suma fixa acordata drept ajutor si inlocuita cu 50% din salariul minim brut pe tara ; in acelasi procent si pe aceiasi perioada de 15 ani sa se acorde si ajutoruul pentru chirie astfel s-ar creea un tratament egal al fpss

  11. De ce este fixat acel termen de 15 ani si acel cuantum de 500 de lei ? Poate unul doreste sa o achite in 10 ani ! Asta inseamna ca restul de 5 ani nu o sa mai primeasca acest sprijin ?? Mai trebuie luat in calcul si Robor-ul care isi cam face de cap in ultimele luni si acest sprijin de 500 de lei poate fii infim peste 11,12,13,14 ani !

  12. [quote name=”Ștefan Teoroc”]Referitor la data, au fost discutii ample in ANP cu specialistii de la juridic. Dreptul a aparut efectiv in statut iar legea nu poate retroactiva. Insa daca cineva a achizitionat deja o casa, teoretic asta nu elimina dreptul de a fi sprijinit o data in cariera, pentru o alta locuinta achizitionata/construita de acum incolo sa zicem. Este un drept erga omnes adica pentru toti[/quote]
    cine si-a luat ”casoaie”,sa primeasca inca una???nu e corect fata de chiriasi,d-le presedinte!

  13. De ce diferenta asta intre chirie si plata pt locuință ?cu se sunt ei mai presus?multumesc!

  14. Cred ca la art. 2 litera a) s-ar impune o modificare sau un amendament, in sensul ca foart multe penitenciare deservesc doua judete(de exemplu Penitenciarul Bacau deserveste atit Bacau cit si Neamt),iar in continuarea precizarii „in localitatea in care isi are sediul unitatea…..sau in cea mai apropriata unitate administrativ teritoriala pina la nivel de muncipiul …..completare:si din alt judet deservit de acea unitate penitenciara…”deoarece in atare situatii ar exista anumite situatii de discriminare intre unii salariati din cadrul aceluiasi angajator si alti salariati. De asemenea cuantumul acestui ajutor material ar trebui sa fie mai mare de 500 lei lunar si sa fie corelat cu valoarea salariului minim pe economie si actualizat cu indicele de referinta sectorial si cu nivelul inflatiei la nivel national…. Sunt doar citeva idei pe care v-as ruga sa le luati in considerare si sa fie introduse in textul legii….

  15. Este o initiativa laudabila, dar suma acordata lunar ar trebui sa fie de minin 725 lei zic eu ( 50% din salariul lunar minim pe tara) cum se intampla si in cazul chiriei, cu respectarea prevederii de a nu depasi pretul achizitiei / ridicarii locuintei.

  16. Laurentiu – citeste te rog proiect / are trei pagini

    Art. 2. În înţelesul prezentei hotărâri de Guvern, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) sprijin – susținere materială din fondurile bugetare constituite cu această destinație de Administrația Națională a Penitenciarelor, respectiv de unitățile subordonate acesteia, concretizată prin acordarea unei sume de bani în tranșe lunare de câte 500 lei pe o perioadă de 15 ani, în cazul construirii sau cumpărării, o singură dată în timpul carierei profesionale, a unei locuinţe proprietate personală, în localitatea în care îşi are sediul unitatea la care sunt încadraţi sau în cea mai apropiată unitate administrativ-teritorială până la nivel de municipiu, indiferent de modul în care aceasta a intrat în proprietatea funcționarului public cu statut special. Suma totală acordată ca sprijin nu va depăși suma de achiziționare/construire a locuinței;

  17. Domnule Stefan am si eu o intrebare.
    Locuinta achizitionata ulterior anului 2004 trebuie sa fie neaparat in localitatea,judetul unde este unitatea in care lucreaza?Daca a achizitionat-o ulterior anului 2004 dar e situata in alt judet insa nu am pretins niciodata chirie voi putea beneficia de acest sprijin?Va multumesc!

  18. Aveti dreptate Domnule Stefan, juristii nostrii din ANP intodeauna au fost mai catolici decat papa prin interpretarile lor pe tema legislatiei.Se pare ca au ramas doar discutiile ample de la ANP, iar colegii aflati in situatiile prezentate de colegi vor ramane cu buzele umflate si cu ratele de la banci inca multi ani de zile de acum in colo, ca de luat un nou credit ca sa isi mai cumpere inca o locuinta de acum in colo cum le sugerati, nu le mai arde si nici bancile nu le-ar mai da alt credit cat timp nu l-au platit pe cel existent.Deci solutii zero,discriminare pe fata si sindicatul nu-i poate ajuta cu nimic pe cei in situatiile sesizate de colegi.Oare cu ce au gresit?Mai bine tragi sistemul in piept ca sa o duci bine sau sa fii corect?Cum ar putea interpreta juristii nostrii aceasta speta???

  19. Referitor la data, au fost discutii ample in ANP cu specialistii de la juridic. Dreptul a aparut efectiv in statut iar legea nu poate retroactiva. Insa daca cineva a achizitionat deja o casa, teoretic asta nu elimina dreptul de a fi sprijinit o data in cariera, pentru o alta locuinta achizitionata/construita de acum incolo sa zicem. Este un drept erga omnes adica pentru toti

  20. O suma fixa ar fi ceva echitabil.ma gândesc la 75% din rata lunară .oricum daca se vor materializa demersurile Dvs cred ca veți fi pomenit in veci dle Teoroc.

  21. Domnule Teoroc,va felicitam pentru acest demers foarte important pentru fpss, insa nu e corect ca sa fie trecuta o data anume in textul proietului respectiv ,, locuinta achizitionata sau construita ulterior datei de 01.10.2004″chiar daca atunci a aparut statutul fpss.Si in legea mlitarilor era prevazut faptul ca militarul are dreptul sa fie sprijinit in acest sens.Toti functionarii publici cu statut special au dreptul la sprijin pentru achizitionarea unei locuinte in decursul carierei ,NU doar cei care au facut acest lucru dupa o anumita data.Mai multi colegi care se apropie de 20 ani vechime in munca sesizeaza faptul ca cel mai corect ar fi pentru a nu crea discriminari intre colegi cu acordul sindicatului, ca textul proiectului sa fie ca functionarul public cu statut special care in decursul carierei a achizitionat,construit o locuinta poate beneficia de acest sprijin.Nu e corect ca sa fie trecuta o data anume si care sa creeze discriminari intre angajatii fpss doar pe considerentul ca unii sunt mai in varsta si s-au angajat cu 4-5-8 ani inainte de data trecuta in proiect si acestia si-au achizitionat o locuinta si poate mai platesc si astazi rate la ea dupa atatia ani, fara sa beneficieze de nici un sprijin in timp ce colegii lor care de peste 10-15 ani primesc sume frumoase ptr. chirie tot acestia sa primeasca in continuare.Fiti corecti, mai ales tinand cont de faptul ca aceasta categorie de colegi care au achizitionat sau construit o locuinta pe parcursul carierei si au peste 15 ani vechime in sistem demonstrandu-si fidelitatea, oricum nu vor putea beneficia de acest sprijin mai mult de cativa ani ptr. ca vor iesii la pensie in urmatorii ani.Va multumim si speram ca veti face modificarile necesare pentru a nu se crea discriminari intre colegi care toti au aceleasi drepturi conform legii!!

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)