www.snlp.ro Web analytics

Geniala schema Valcov. Fenta cu contributiile si decisiva cu grila

valcov mita

 

Cum este posibil sa-ti creasca brutul cu 50%, sa-ti scada impozitul cu 40%, dar sa se diminueze venitul net? Teapa perfecta! Se intampla in structura de aparare nationala din Romania. Au creat un mecanism ale carui efecte nu le poti observa decat la momentul in care se produc, iar atunci, reactia sociala este atenuata prin alt instrument diabolic, respectiv o usoara crestere a salariilor mici, care formeaza, in esenta, majoritatea, cat sa nu se iasa masiv in strada.

La 15 septembrie 2017 pensiile militare au fost plafonate la salariul net (fara norma de hrana care este in medie, intre 1/3 si 1/2 din salariul lunar in plata), apoi au eliminat scurt (prin OUG 82/2017), fara minima consultare obligatorie prin lege si deci fara drept de apel, articolul prin care salariatii din structura de aparare erau exonerati (partial) de plata contributiilor. Cum ar veni, am devenit brusc contribuabili, dar la pensii avem frana mult sub venitul lunar, indiferent de baza de calcul. Si acum sa aruncam o privire de ansamblu asupra unei scheme care l-ar face invidios si pe Machiavelli! 

Mai intai de toate a aparut Legea-cadru din 2017, in varianta Olgutei Vasilescu, cu multiple suruburi marca Darius Valcov atent plasate in text. Public si mediatic, au fost evidentiate intensiv doar aspectele pozitive cum ar fi acela ca vechimea nu se mai include in salariul de baza ci se calculeaza si se adauga la acesta, rezultand noul salariu de baza. Ca se va micsora (in timp) diferenta dintre salariile mici si cele mari. Ca din ianuarie 2018 salariile vor creste cu 25%. Si ca se acorda indemnizatii de hrana si de vacanta pentru tot poporul. Dupa care au inceput sa iasa la iveala belelele. 

Cele doua instrumente-cheie utilizate in lupta bugetului cu bugetarii au fost, pe de-o parte omiterea deliberata a prevederii (consacrate in ultimii 7 ani) care ar fi trebuit sa protejeze cel putin drepturile castigate, respectiv salariile in plata, iar pe de alta parte, includerea unui plafon maximal al salariului incepand cu anul 2018, reprezentat de valoarea salariului de baza (de functie, in cazul nostru) din grilele noii legi. Apoi a venit lovitura decisiva in plina figura: mutarea contributiilor in sarcina exclusiva a angajatului. Asa, si ce-i cu asta, care e marea problema? Se va aplica o crestere de 25% dar cresterea se va anula aproape total prin mutarea contributiilor, rezultand cresteri infime, fara risc de diminuare. Plus ca impozitul scade de la 16% la 10%. Asa s-a declarat, nu?

In ceea ce priveste cei 250.000 de kamikaze care muncim in tot sistemul national de aparare, in conditii si cu dotari din anii 70, avand salarii mici dar „speranta” unor pensii plafonate, schema lui Valcov se arata de-a dreptul geniala (nu pentru noi, evident). In timp ce ne uitam atenti la grilele de salarizare si vedeam o medie a salariilor de functie brute pentru agenti/subofiteri cam de 4000 de lei, la gradatia zero (fara vechime), ne-am trezit cu o surpriza (nu pentru ei, evident). In loc sa incepem sa primim anual, pana in 2022 cresterea etapizata pana la noile salarii de functie, constatam ca la 1 ianuarie 2018 fie am depasit grila, fie suntem pe ea, fie diferenta e infima (ignoram coeficientii care se vor aplica abia in 2023) iar diferentele de primit – penibile. Sa vedem de ce!

Extras din L.153/2017 Anexa VI

grila cap tabel.png

grila.png

In prezent, un salariu de functie (SF) mediu, in plata, este de aproximativ 2000 de lei insa vorbim de net! Sumele din grila sunt brute deci trebuie sa vedem cat este un SF brut acum, apoi sa adaugam la acel brut atat cresterea de 25% cat si contributiile de 25% pe care noi nu le plateam si ne trezim cu acea crestere a brutului de 50% din care noi nu vedem mai nimic (majorarea este neutralizata de mutarea contributiilor, insa ambele sunt in plus la brut!) dar care face sa urce valoarea bruta a SF actual chiar peste nivelul celor din grila, fara sa omitem surubul Valcov susmentionat:

L.153/2017 art 38

(6) În situaţia în care, începând cu 1 ianuarie 2018, salariile de bază, soldele de funcţie/salariile de funcţie, indemnizaţiile de încadrare sunt mai mari decât cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorărilor salariale reglementate, se acordă cele stabilite pentru anul 2022.

Pentru a se evita diminuari salariale din 2018, pe baza articolului 38, alin 6 din legea-cadru, multe categorii de salariati din sectorul public, cu salarii bune in prezent, au fost agatate in legea-cadru prin asterixuri sau note de subsol, astfel incat sa pastreze macar ce au in plata. Dar daca acum un salariat are in plata un salariu de baza la niveul celui din grila, ce perspectiver are in 2018? Pai este simplu – nu vede majorarea pentru ca nu-l lasa surubul de mai sus, dar vede mutarea de contributii adica ii scade salariul cu 25% si cam asa ramane… pe veci. Si nu e Valcov genial? 

Unii vor zice despre salariatii aflati in situatia de mai sus – lasa-i ca au salarii uriase, asa merita! Dar nu este doar cazul celor cu salarii mari in prezent si oricum nu asta era ideea, sa diminueze salarii. Situatia se regaseste in multe domenii si pozitii din grila (APIA, personal din MJ asimilat magistratilor, manageri publici etc). Si daca restul nu sunt chiar pe grila, oricum majoritatea sunt foarte foarte aproape de ea, deci perspectiva cresterilor este nula. Inca o data evidentiem smecheria, punctual:

L.153/2017:

  1. stabileste grilele cu salariile de baza/functie din 2022
  2. prevede cresterile etapizate pana la nivelul salariilor din grile (2019-2022)
  3. majoreaza cu 25% salariile brute, de la 1 ianuarie 2018
  4. plafoneaza maximul salariilor de baza brute la cele din grile, de la 1 ianuarie 2018

OUG 79/2017 

  1. muta contributiile pe angajat
  2. scade impozitul

OUG 82/2017 (lovitura de gratie)

  1. elimina scutirea militarilor de la contributiile pentru pensii 
  2. genereaza o crestere suplimentara a salariilor brute din aparare prin activarea contributiilor

In plus fata de aceasta schema simpla, legea-cadru abunda in suruburi care limiteaza pana la suprimare „riscul” de cresteri salariale. Enumeram cateva. In plafonul maximal de 30% sporuri sunt incluse indemnizatiile de hrana si de vacanta. In ceea ne priveste, chiar daca norma noastra de hrana este exceptata de la regula generala, acest plafon de 30% este mult prea mic ca sa poata acoperi chiar si toate sporurile prevazute, prin urmare cum ar mai putea face loc indemnizatiei de vacanta? Deci, inca un mit spulberat. La fel ca si majorarea de 100% pentru munca suplimentara necompensata cu timp liber sau cea pentru munca prestata sambata/duminica. Toate acestea sunt in plafonul de maxim 30%.

La acest moment, structura de aparare s-a mobilizat si cauta solutii de iesire din zona de risc. Surpriza cu OUG 82/2017 care ne pune pe cap contributiile pentru pensii, nu a fost anticipata. Se cunosteau preocuparile, insa totusi lovitura a fost mult prea rapida si perversa. Daca pana in acest punct mai respiram iar calculele ieseau bine (chiar cu crestere), dupa acest moment avem cu totul alt decor. In timp ce priveam visatori la grile, ne-am trezit ca o depasim fara sa vedem un ban. Pentru a lamuri aceste aspecte o echipa PUBLISIND reprezentand sindicatele din structura de aparare afiliate la federatie s-a intalnit cu echipa de management a DGF MAI, in urma cu o saptamana, cu cifrele pe masa, pentru a dezbate situatia dar si solutiile posibile.

Din motive lesne de inteles nu vom face publice toate detaliile discutate in inatlnire, insa putem spune ca marti pe 28 noiembrie 2017 are loc o prima intalnire oficiala a reprezentantilor tuturor institutiilor din strutura pentru a se conveni pe interpretari similare. Exista cateva supape care trebuie activate. Ce mai putem spune este ca riscurile unor usoare diminuari salariale sau in orice caz, de absenta pe termen lung a cresterilor, se identifica la salariatii cu un salariu actual de functie foarte mare (ex: spor TBC, grade/functii mari). Depinde insa foarte mult de comparatia care se va realiza. In articole viitoare vom explica pe cat posibil pe intelesul tuturor, desi din nou avem o perioada cu demersuri foarte tehnice greu de explicat in cuvinte simple, cum trebuie interpretate anumite prevederi care devin aplicabile anul viitor.

15 COMMENTS

  1. [quote name=”Alex”]Legea 284 a fost abrogata de Legea 154, care nu mai contine prevederi legate de ‘ajutoare’ la trecerea in rezerva. Fiind trecut in rezerva cu drept de pensie in septembrie, va este aplicabila legea in vigoare la acel moment.
    Parerea mea este ca toti cei ce au fost trecuti in rezerva, cu drept de pensie , indiferent de articolul la care au fost incadrati pe Legea 80, pot obtine aceste ‘ajutoare’ in instanta.
    Nu exista insa nicio cale de atac pentru cei pensionati pe Legea 154, pur si simplu legea nu mai are astfel de prevederi.[/quote]
    Sau poate ai putea cere in baza legii 293 – statutul fpss.
    Interesant, viitorii pensionari nici nu mai au baza legala sa ceara in instanta ….. cui sa multumim? partidului? a observat cineva cand s-a discutat legea salarizarii? pacat, ne pasa doar de prezent si de cativa banuti in plus in buzunar. Siguranta viitorului nu mai conteaza

  2. Alegerea va fi a poporului sindicalist si se va decide in consecinta in Consiliul SNLP.

  3. [i][b]admin: am luat act de propunerea ta. Nu va profita nimeni cu nimic in plus. Modul tendentios in care ai pus problema insa, m-a determinat sa moderez intreg comentariul. [/b][/i]

  4. Legea 284 a fost abrogata de Legea 154, care nu mai contine prevederi legate de ‘ajutoare’ la trecerea in rezerva. Fiind trecut in rezerva cu drept de pensie in septembrie, va este aplicabila legea in vigoare la acel moment.
    Parerea mea este ca toti cei ce au fost trecuti in rezerva, cu drept de pensie , indiferent de articolul la care au fost incadrati pe Legea 80, pot obtine aceste ‘ajutoare’ in instanta.
    Nu exista insa nicio cale de atac pentru cei pensionati pe Legea 154, pur si simplu legea nu mai are astfel de prevederi.

  5. [quote name=”Alex”][quote name=”Ion”]dl. Ștefan, că tot e vorba de fente … dacă vă rog să îmi spuneți și mie în baza cărei prevederi legale solicit ajutorul pentru pensionare? Că am tot întrebat și nimeni nu îmi spune nimica concret. Vă mulțumesc.[/quote]

    Legea 284/2010 privind salarizarea unitara, Anexa VII, art. 20.
    Posibil doar daca sunteti pensionat inainte de 01.07.2017[/quote]
    Scuzele mele, nu am spus ca m-am pensionat cu 1 septembrie.
    Mai pot cere în baza legii 284/2010? Si daca nu, ce alternativă am,va rog.
    Va multumesc.

  6. [quote name=”Ion”]dl. Ștefan, că tot e vorba de fente … dacă vă rog să îmi spuneți și mie în baza cărei prevederi legale solicit ajutorul pentru pensionare? Că am tot întrebat și nimeni nu îmi spune nimica concret. Vă mulțumesc.[/quote]

    Legea 284/2010 privind salarizarea unitara, Anexa VII, art. 20.
    Posibil doar daca sunteti pensionat inainte de 01.07.2017

  7. dl. Ștefan, că tot e vorba de fente … dacă vă rog să îmi spuneți și mie în baza cărei prevederi legale solicit ajutorul pentru pensionare? Că am tot întrebat și nimeni nu îmi spune nimica concret. Vă mulțumesc.

  8. [quote name=”Un agent”]Acesta este moto ul pentru care anp doreste ca toate functiile de director de unitate sa fie de chestori(generali)?oare ne conduc pe front ca sa aiba functii de generali. Si salariu aferent? La palmasii de agenti paza vor sa diminiuezee in timp coeficientul si implicit leafa.oare noi cei multi si asupriri trebuie sa ne manifestăm pentrku a conserva salariile si privilegiile dure torilor?Nu cred.[/quote]
    Trziti vva iubitii mei tovarasi..lenin a inviat…te auzi ce slogane ai…normal ca directorul trebuie sa aiba salariu de 3 ori cat ai tu..nu e normal acum cand un st castiga mai mult ca un director sau un agent paza perimetru cu 1000 de lei mai mult ca un ofiter…asa e bine nu…asta inseamna recunoasterea muncii a responsabilitatii a riscurilor etc etc…apropo de ce spui tu cu generalii, bolsevicii vare aveau sloganurile tale s au gandit la un moment dat sa desfinteze toate gradele si ierarhiile si toti erau egali dupa vreo 3 ani de luat batai pe toate fronturile s au razgandit si au refacut ierarhia pt ca unul sa conduca si altul sa execute!!!!

  9. Acesta este moto ul pentru care anp doreste ca toate functiile de director de unitate sa fie de chestori(generali)?oare ne conduc pe front ca sa aiba functii de generali. Si salariu aferent? La palmasii de agenti paza vor sa diminiuezee in timp coeficientul si implicit leafa.oare noi cei multi si asupriri trebuie sa ne manifestăm pentrku a conserva salariile si privilegiile dure torilor?Nu cred.

  10. Eu zic faptul ca toate calculele sunt prea complexe. Ar trebui sa ne dea salariul minim pe economie iar restul de bani ramasi sa ii dea asistatilor sociali care voteaza PSD.

  11. Domnule Stefan,multi colegi in decursul timpului v-au sesizat faptul ca trebuie luata atitudine ferma cu privire la legea salarizarii.Cand au aparut grilele majoritatea colegilor agenti va solicitau sa interveniti pentru ca nu e normal ca diferenta in bani din acele grile ale legii de salarizare intre un comisar sef si un agent sef in 2002, erau si au ramas de aprox. 2500 lei, anormal de mare aceasta diferenta si ati spus ca nu aveti ce face.Normal ca avantajau doar sefimea(ofiterii) din sistemul de aparare de ce sa se ia atitudine daca lor le e bn.Agentii,subofiterii pot sta si pe firimituri si sa tragem pe ei ca asta le e rostul,munca cat cuprinde si leafa cat mai mica fata de ofiteri.Uite ca se mai intoarce si roata daca luam atitudine doar cand nu le e bn la sefi!Va sesizez o alta speta care a fost sesizata de agenti si care cat mai curand trebuie rezolvata si priveste colegii agenti cu studii superioare care prin natura complexitatii posturilor pe care le ocupa sau prin responsabilizarea unor sarcini suplimentare necesita studii superioare iar sistemul profita si se foloseste gratis de pregatirea si potenta intelectuala a acestora !!Sa fie incadrati conform noii legi de salarizare care prevede functii de agenti cu studii superioare de la 1 ian.2018.Pana in prezent nu ati discutat cu conducerea ANP despre acest lucru, desi era normal ca pana acum s-o discutati iar colegii v-au mai solicitat in comentarii sa o faceti. Sper sa o faceti cat mai curand, ca acei colegi din anumite sectoare si de care sistemul de atatia ani se foloseste de ei, sa fie incadrati ca agenti cu studii superioare pentru ca posturile pe care lucreaza necesita studii superioare.De ex: agent care este sef tura,agent la evidenta,agent educator,agent contabil, posturi care necesita pregatire si studii superioare.Daca legea prevede, la noi de ce sa nu se aplice?Oricum diferenta in bani intre un agent si unul cu studii superioare din grilele legii ar fi de nici 140 lei fata de diferenta dintre un agent si un ofiter cu vechime.O alta problema ivita in ultimele zile am descoperit-o in presa si ne da fiori tuturor. Am consultat toate site-urile sindicatelor si NICIUNUL nu abordeaza unul din subiectele cele mai sensibile pentru angajatii din structura de aparare.TOTi se fac ca sunt surzi si orbi si nu aud sau vad faptul ca toata presa este impanzita de articole cu declaratiile si intentiile doamnei ministru a MAI, care afirma clar si raspicat faptul ca are intentia si sprijinul politic pentru modificarea varstei de pensionare a politistilor si militarilor.Tocmai ea care a aprobat sefilor din minister sa se pensioneze la 39 de ani si i-a angajat a doua zi.Doamna ministru nu stie ca noi nu putem iesi la pensie inainte de 47 de ani dupa deducerea grupei de munca!Nu stie ce inseamna grupa de munca sau conditiile si riscurile, poate ii explicati.Dinsa vrea sa alergam dupa hoti pana la 60-65 de ani.Sindicatele de ce nu i-au atitudine ptr. ca ne priveste pe toti. Asteptati ca sa ne trezim in fata faptului implinit ca si cu contributiile, cu o lege modificata si care ne va face sa alergam in baston pe sectii,la instante,puncte de lucru . Sa asteptam ca politicienii care habar nu au ce inseamna sa fi militar sau politist, ce inseamna riscul la care te expui zilnic, sa nu fii in siguranta tu si a familia ta,stresul,conditii de munca dificile,etc. si sa ne trezim terminati de acesti habarnisti.Luati atitudine fermi si hotarati in aceasta problema, atat in discutiile cu ministrul cat si cu parlamentarii sau membrii guvernului.Asteptam vesti despre aceaste probleme!!

Comments are closed.

error

Ți-a plăcut acest articol? Ajută-ne cu un Like :)